fredag 18 september 2009

Haloo!

Idag skulle vi egentligen spendera i Vung tau på stranden men vi flickor känner oss lite svaga, troligen av malariamedicinen. Vi bestämde oss för en chill dag på stan istället och bokade även in övernattning i Kambodja för den kommande veckan.

Vi har gjort det enkelt för oss och alltid beställt övernattning färdigt till de ställen vi kommer, och vi har även haft tur med varje ställe, alla har varit alldeles lysande. Vi tycker att a/c är ett måste, så även WiFi ifall vi frågar killarna, fast det har nog varit behändigt att surfa från rummet. Jag själv måste ha fräscha badrum och vi alla föredrar double room ensuites..så vi har en hel del krav. Ifall man inte behöver/vill ha det lilla extra betalar man en bråkdel av de priser vi betalat. Under den senaste månaden har jag säkert tittat på och jämfört alla hostell i Asien, tagit lång tid men varit väldigt skönt när man kommit till destinationen. Priserna kan vara löjligt billiga och standarden i Sokos hotell klass. Så helt okej att backpacka i Asien.

Vi ska altså spendera tre nätter i Phnom Penh och bekanta oss med rödkhmererna, efter det åker vi vidare till Siem Reap och får äntligen se Ankor wat templen, det vi alla väntat på. Vi hoppar på en buss på söndag som tar oss över gränsen till Kambodja, visum har vi inte ännu, de skaffas vid gränsen..hoppas vi..tror vi. Mutor borde funka ifall det blir problem, tror vi. Mutta älä mamma huolestu, kyllä me pärjätään.

Vi skickade lite prylar till Finland idag eftersom vi inte kan bära på allt vi köper. Väldigt omständigt och mycket papper att fylla i. Vietkong pinsar var tydligen heller inte accepterat att ha med i paketet.. Vi förstår oss inte på detta land, men vi trivs!

Asien är väl känt för att sälja märkeskläder/prylar för billig peng. Detta har vi (läs:jag) utnyttjat senast idag. Att pruta hör till saken och även om S surade för att jag kunde ha fått grejjor billigare så jag är nöjd och försäljaren sur, det räcker för mig. Nedan ett klipp på bästa försäljaren i stan. Sötisen sade att hon heter Äng...hur hon stavar det vet jag inte.

Imorgon ska vi ta en titt på Mekong Deltan. Adjö.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra ti handel, månne hon har röttre i Kokkola?
-Peter