fredag 15 mars 2013

Ännu om nätterna.

Att flytta Stella till eget rum var nog bästa idéen vi haft under de senaste sex månaderna. Haha. Nu väntar jag ju inte mig att hon kommer att sova lika bra för alltid men betydligt bättre än förr har jag på känn. Slutade nattamma direkt hon fyllde 6 månader. Hon störs inte av oss längre (främst S som yrar i sömnen), hon har mörkläggningsgardiner i sitt rum vilket gör att det är bläckmörkt (som jag trodde det hette i evigheter). Sedan har jag kört på liten egen sömnskola med grunderna från tassmetoden och tillsatt Anna Wahlgren-ramsa, i mitt fall: Nyt on yö Stella, nyt nukutaan. Det är det enda jag säger. S har sin ramsa på svenska. Lyfter henne heller aldrig från sängen då hon vaknar utan lugnar ner henne där hon ligger. Tutten/nappen har hon ännu men den har ju inte varit ett problem de senaste nätterna så vi ser hur det framskrider, i värsta fall tar vi bort den. Hoppas på att det löser sig, hon har älskat sina nappar redan på BB.

3 kommentarer:

Linn sa...

Jee, vad roligt att läsa!! Håller verkligen tummarna att de goda nätterna håller i sig :)

Lina sa...

wow......säger jag bara, go stella! hoppas mitt nästa barn börjar sova hela nätter också från så ung ålder! Och int från 2,5 år som Macke :)

Anonym sa...

Hej,

har kikat in i din blogg nu som då. Du talar alltså finska med Stella. Jag har själv inte barn men har funderat en del på att jag om jag får barn skulle vilja tala mitt andra modersmål finska med barnet eftersom min man är svenskspråkig. Min svenska är ändå en aning starkare och därför funderar jag på om det kommer att kännas 100 % naturligt. Trots det vill jag ändå ge den här gåvan åt mitt möjliga kommande barn. Jag vet ju inte alls hurudan din språkliga bakgrund är men det skulle vara intressant att höra tankar om detta, om du vill dela med dig. :)

Tack för en trevlig blogg,
Lina