söndag 24 februari 2013

Gesslein F6

Fick en förfrågan om att skriva om Gesslein vagnen vi har. Hade först tänkt mig en Emmaljunga eller Brio. Efter att våra vänner inhandlat en F6:a och jag tittat på den böt jag åsikt.

De första pluspoängen fick den av de små framhjulen som hör till priset. Har testat att röra mig i butiker med de vanliga stora hjulen och de små. Skillnaden är enorm. De små hjulen är fantastiska och jag kommer nog inte att köpa en vagn utan mindre framhjul någonsin. Dessutom är det väldigt enkelt att byta ut hjulen. Klick, och byt!

Nästa pluspoäng kom från det överförbara handtaget (heittoaisa på finska). Har inte behövt det många gånger ännu (tack mörka sollösa Finland) men tanken är att man kan vända på korgen utan att egentligen röra korgen, bara kasta över handtaget så barnet kan titta framåt respektive bakåt, eller undvika direkt solljus.. Kommer troligen att ha mer nytta av det på sommaren som är på väg. Ingen av de andra vagnarna hade denna funktion!

Sedan förälskade jag mig i det vita lädertyget men bestämde oss för att slopa det eftersom vi bor utanför stan och vägarna här är inte de renaste. Gessleins tygurval föll mig inte riktigt i smaken eftersom jag inte ville ha en färg jag tröttnar på i första taget, många av tygen hade blommor eller andra mönster med starka färger. Älskar dock vårt val av marinblått med ränder på innertyget. Materialet är vattenavstötande och de flesta delar är enkla att ta lös och tvätta. Den smuts vagnen hittills fått har dock gått att torka bort med våt trasa!

Det medföljer ett genomskinligt regnskydd av plast, tyckte det hängde lite konstigt och var lite stor så jag köpte ett extra av tyg som funkar perfekt. De kostar ju inte mycket. Dessutom vet jag inte hur plastskyddet fungerar i minusgrader ifall man vill skydda vagnen från snö och inte har tak. Kan tänka mig att den blir stel och kan spricka!? Men många använder nog den som medföljer, smaksak.

Vagnen är lätt att sätta ihop och ryms i vår Honda CR-V i bakluckan. Hade en Mazda 6 Sedan innan Stella föddes och testade vagnen i den, då borde vi ha separerat på hjulen och korgen för att få in den i bilen, men med bilbyte löste vi det problemet. :)

Sedan fjädringen. Jag har inte erfarenhet av andra vagnar men tycker inte att vagnen är stel eller att Stella flyger omkring där inne. Vi bor som sagt ute på landet där vägarna är grusiga och ojämna, har inte haft någon som helst tanke på att vagnen inte har bra fjädring! OCH, här har man ju ett val vid inköp, hjulen. Man får välja mellan pumpade hjul och de mer plastiga hårda hjulen. Vi valde de man skall pumpa, då kan man välja hur mycket man har luft i dem och få en mer mjukare färd med lite mindre luft i hjulen. Vi har pumpat hjulen 1 gång under detta halvår.

Korgskyddet är väldigt bra tycker jag. Man kan få mera "räckvidd" genom att öppna en dragkedja fram på vagnen. Sedan finns det en till dragkedja som tar fram lite myggnät så barnen har det svalt och skönt på sommaren. Själva korgen tycker jag är större än t.ex. Brio Happys korg. Tog även bort de hårda delarna från korgen i vinter så den fungerar mer som en sovsäck för tillfället. Då ryms vår Eisbärschen värmepåse väldigt bra in under.

Försöker febrilt komma på nåt negativt men är så himmelens nöjd med vagnen så kommer inte på nåt! :) jag vet att ett par bekanta har tyckt att ett av de främre hjulen blivit lite lösare/skrangligare med tiden men vi har inte haft något sådant problem.

Den kostar ju lite mer än många anda vagnar men definitivt värd pengarna! Oj vilken uppsats det blev. :)

6 kommentarer:

mymme sa...

Jag tar detta inlägg som ett tecken att det är den vagnen vi ska ha! :) Ska denhär fara å prova om den ryms i bakluckan.. Men annars va d väl bara å byta bil? ;)

mymme sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
mymme sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lotta sa...

Jajja! Ni skacabsolut ha vagnen, bilen kan man alltid byta. ;)

Nina sa...

Ååh, din text gör mig bara ännu mer nöjd över vårt val av vagn! Även om den inte ryms i min Civic, men det skyller jag på att bilen har löjligt litet baggage ;)

Anonym sa...

Googlade på vagnar o hamnade hit :) är du ännu lika nöjd med din vagn? Har den hållit ihop? Inget som behövts repareras?