onsdag 29 december 2010

Another moment

Tja, mer kanske en dag än en moment, copypastar hit det jag skrivit för flera år sen om denna dag (varning för mördarlångtext):

Min möhippa 2007

Det intressanta med Lördagen började ca. 15.00 när jag satt bakom symaskinen vid JC och skulle just börja spola. Två "men-in-black" killar med mörk kostym, svarta solglasögon, ear-plugs och walkietalkies gjorde entré i butiken. Den ena stannade vid dörren medan den andra gick fram till chefen och mumlade nåt om superstar.. Chefen såg ut som ett frågetecken och pekade på mig. Mörka killen närmade sig mig och sade: "Etsitään superstar Lottaa, lähdet meidän mukaan!" Hjärtattack nr. 1.. Satt och gapade en stund i panik innan det slog mig, jag ska ju faktiskt gifta mig! Vid dethär laget skrattade Titta och Sara och kunderna bara glodde. Så kidnappade killarna mig och satte mig bak i en vit bil med dom tre. Efter skrämselmetoder och vissa omvägar svängde vi in på brandstationen i Kokkola. Där står dom. Mina bästa, alldeles underbara, vänner. Jag tas emot med applåder, jubelrop och kamerablixtar.

Dags för dagens första uppdrag. För er som inte visste det var brandman mitt barndomsdrömyrke. Nu var det upp till bevis om jag skulle ha klarat av jobbet. Jag skulle få göra brandmanstestet. Jag fick på mig hela rökdykarutrustningen som vägde 30 kg, hade gasmask, flaskor på ryggen, hjälm, halare, handskar och skor i storlek 46 typ. Fingrarna domnade bort redan innan jag hann börja. Gick fram och tillbaka utan slangar, med slangar, uppför trappor, nerför trappor.. slog t.o.m en stor bilring i väggen med en leka. SÅ roligt, men utmattande. Borde nog skaffa mig mer muskler innan jag skall bli en rökdykare på heltid. Men en uderbar upplevelse! Å brandmännen hade roligt oxå antar jag.. :)

Dags för dusch! Vännen med mamma på banken hade fixat bankens källarlokaler med bastu å dusch. Där skålade vi och brudfrämman min förklarade temat för dagen. Ni vet domdär vänner-häften man fyllde i som liten, frågan "Vad vill du bli när du blir stor?" är ju alltid med i dom. Andra nöjde sig med att svar läkare, blomkålsförsäljare, glassbilschaufför mm. Mitt svar var SuPeRsTaR. Nu tyckte då mina vänner att jag ska få vara det för en dag. Vår egen stylist Emma sminkade mig och fixade håret. Jag fick en ny klänning, örhängen,armband och största solbrillorna EVER. 60's superstar. Alldeles underbart. Sedan var det dasg för middag vid vattnet. Åt mumsig mat och njöt. Sedan mötte vår privata chaufför oss för att ta oss till nästa ställe ---> Jakobstad. Under resan till Jakobsstad serverades jag dricka och favoritgodisar, kände mig precis som en superstar skall göra.

Innan vi nådde fram fick jag reda på min nästa uppgift. Jag fick en lista med saker som har med mig eller S att göra. Nu skulle jag söka upp någon som t.ex. heter Sebastian, Varit till Aussi, Hoppat bungy är bonde..m.m.. När jag klarat uppgiften fick jag mitt pris, gratis Bueno (favoritdrinken)! Efter lite mingel och picnic i parken var det dags för nästa uppgift. Folk skulle gissa saker om mig bara genom att se på mig. Vad jag heter, gör, ålder osv. De fick ju alternativ förstås.Så roligt hade jag. Klockan närmade sig 23.00 och flickorna drog mig lite till sidan för att skåla me champagne. Om jag minns rätt: " Eftersom du är superstar så hör det ju till att du åker som riktiga stjärnor gör!" Jag vänder mig om och har totalt missatatt en lååång vit skimrande limousine parkerat och chauffören står och håller upp dörren. Å skriik, ååå neeej, ja döööör, va lyxx, ni e härrli..osv. In med tjejjerna och skumppan å iväg. Läderbänkar, stjärnor i taket. Pia har med en cd med min absoluta favoritmusik. Har nog aldrig skrattat så mycket. Alldeles bästa sällskap. Körde runt i J.stad och njöt och kände mig som en riktig superstar!

När det var dags att kliva av sade tjejjerna: "Nu sku det va kul å dansa, men oj va lång kö ti Melody, aijoo..tur att du e superstar och får gå förbi kön!" Det gjorde vi, VIP biljetter för hela gänget. Dansade, skrattade, pratade...Levde livet. När solen höll på att gå upp igen ringde vi chaffisen som körde hem alla trötta men ack så lyckliga tjejjer.

Hur jag nånsin kan beskriva känslan att ha sådana vänner vet jag inte. Hur jag nånsin kan beskriva i ord hur bra det kändes, hur roligt jag hade, hur lyckligt lottad jag är. En dag då allt handlar om en själv, man får bara njuta och se vad som händer till näst. Det är nåt som alla behöver nångång.

Nä det blev ingen brandman eller superstar av mig, men en dag fick jag uppleva allt det. Å de lever jag länge på, typ resten av mitt liv.

4 kommentarer:

Nina sa...

<3

Pipsan sa...

Love love love!

Minna sa...

:) Vuosi jälleen vaihtuu, MUISTOT ELÄÄ!

Anonym sa...

en perfekt dag :D