onsdag 12 september 2012

Gjort idag

Stella sov lite sämre även denna natt (knappt nåt efter 04.00) så det tog ett tag innan vi kom igång i morse. Märkte att mamma gett mig tidigare Rela-drops med D3 vitamin så jag böt till den, får se om de har nån inverkan. Undviker även salmiak och annat som kan bidra till magknip. Hon tycker om att vila på mage så det får hon göra efter varje matning.

Försöker även extra mycket få henne att rapa efter maten men det tar så lääänge ibland och varje gång går det inte ens.

Hon har även det senaste dygnet börjat kasta upp mjölk mer än tidigare. Försöker få henne att sluta äta lite tidigare eftersom jag tycker hon är lite väl glupsk, sväljer med fart och mycket ljud och äter kanske då för mycket..om de nu kan göra det..? :)

Nåja, innan dagen blev kväll hade vi varit ute på promenad, varit in till stan och köpa kattskydd till vagnen, lagat mat, bakat paj, fryst in 10l lingon och kokat vispgröt.

Nu hoppas vi att det blir mycket sömn inatt. Sådeså.

6 kommentarer:

Nina sa...

Hej husmor du va nog väldans aktiv idag. Papukajamerkki för det! :)

Linn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Linn sa...

Jag fortsätter spamma ;) Några bra råd jag fick av zonterapeuten vi gick till var att mellanrapa ofta. Hon sa "ge förrätt (låt henne börja med att äta en liten stund), huvudrätt (äta största delen nu) och efterrätt (låt henne äta det sista, så länge hon vill)- ta upp henne och mellanrapa mellan alla mål" Det var inte precis populärt att ta bort A från bröstet med jag tyckte att hon fick upp mera luft då jag gjorde så här. Men känner igen det där med att det är svårt att ibland få babyn att rapa överhuvudtaget. Ni har säkert prövat tusen ställningar, en som inte jag prövat före zonterapeuten (igen) visade var att liksom ha henne att sitta i luften så att benen varsamt pressares mot magen (hon kallade det "pottastälning" och hon lyckades ALLTID rapa A ordentligt mha den då vi var där). Sen finns det ju också amningsteer som sägs ska kunna hjälpa. Jag drack massor men svårt att säga om det hade nån effekt eller ej. Kämpa på!

Pikkuj sa...

Oj oj va du varit effektiv :) Hoppas ni fått sova bättre i natt! Som Linn sa kan det vara bra att ge maten lite i etapper. Men du har ju hört Nelson äta o han e ju int precis den där tysta personen :) Han håsar o glufsar o det kommer upp. På rådgivningen sa de att de inte kan få för mycket av bröstmjölk. Överloppsmjölken kommer ut! Vi gav d-vitamin mycket långsammare än va de sa på rådgivningen, men int vet ja nu om det hade nån betydelse. Läste också nånstans att amning hjälper mot magknip, så de e bara att testa sig fram. Kram!

Lotta sa...

Härlit mamas, tack fö tipsen, keep them coming! Ska server Stella trerätters oct se om det hjälper, plus prova pottställningen. :) Jag är lite försiktig med D-vitaminen och ger 3 droppar än så länge. Tänker så på Nelson då Stella äter, hon har börja ha precis samma ljud och glufsar i sig maten. Inte konstit att de kommer upp lite sen också. :D Hon sov bättre inatt tycker jag så har samlat krafter igen. Skönt! Allt är ju övergående så we'll make it! :)

Anonym sa...

För oss blev lillkillens mage ännu sämre av rela-dropparna med d-vitamin! Trodde de skulle hjälpa hans magont men han började må mycket bättre när vi slutade med dem! Hann pröva 4 olika d-vitaminer innan vi hittade en sort som passade (minisun)!