lördag 22 maj 2010

Sick!!

Gårdagens stadsrunda resulterade bara i lösglass och ögondroppar. Har i åratal klagat på skräp i ögonen som jag skyllt på mina någosånär stora ögon. Haft röda ögon som jag trott beror på skräpen i ögonen. Vi har även med vännerna skrattat åt det faktum att ajg ofta sover med ögonen halvt uppe (Scary). Häromdagen snubblade jag på en artikel:

"En del människor sover faktiskt med ett eller båda ögonen öppna, men fenomenet betraktas som ett sjukligt tillstånd, som kan leda till sömnproblem och skador på hornhinnan. Genom att blunda under sömnen undviker man att synnerven stimuleras och bombarderar hjärnan med synintryck, som kan störa sömnen. De slutna ögonen skyddar också ögonen mot uttorkning och främmande element, till exempel insekter, hår och damm.

Den bristande förmågan att blunda kan vara övergående och uppträda i samband med sömnproblem. Sover man under en period dåligt och för lite, riskerar man att sova med öppna ögon och kan vakna upp med torra ögon. Som en egentlig sjukdom kallas fenomenet lagoftalmi, vilken orsakas av ett fel i de nerver som styr ögonlocken. Det är ofta en ärftlig sjukdom, men det kan också vara en biverkning av kosmetisk rynkbehandling med botulinustoxin. En tredje orsak till åkomman är akut alkoholförgiftning!"


Sjukligt tillstånd!!!!! Jag har ett sjukligt tillstånd!!!

5 kommentarer:

Malena sa...

Muhahaaaa!... :p

Lotta sa...

... kom vi int fram till att du å Ems oxå har sjukliga tillstånd?? ;)

emma sa...

mitt tillstånd är inte sjukligt, och det pågår ju inte hela tiden. dessutom går det att fixas, du e stuck med dina sjukliga ögon för resten av livet. :)

Malena sa...

min va ju int heller nå paha! å ja siir int scary ut me mitt tillstånd! :p

Lotta sa...

Röve me er. Ja ska nog hitta era ordentliga sjuka tillstånd, vänta bara.