tisdag 12 januari 2016

Om kök, golv och backsplash

I mitt huvud hade jag planerat köket in i minsta detalj. Skåpen är i princip bestämda och materialen och bottenlösningen klara. Det jag hade bestämt var att golvet skulle vara kakel och Marrakech Whisper, eller Viskning tänkte jag tills jag fick veta att det utgått ur sortimentet. Men Whisper är motsvarigheten nu. Efter att kollat runt lite verkar det som om de kanske inte tål olja och kan vara svåra att få rena. Det är ju inte ett problem man vill ha i köket. Det är bara en tidsfråga innan någon fäller fett&ketchup på golvet där. Så får tänka om tror jag. Ett alternativ är betongfärgade klinkers. Idéer på det? Ni som har Marrakech på golvet, blir det buu efter en tid, speciellt i köket? Jag vill fortfarande ha det på golvet i hall, toalett och bad. 

Sedan backsplash. Hade inte tänkt ha det. Men än en gång, fett & smuts. Vit liggande träpanel är tanken i köket - vardagsrummet.. behövs backsplash? Vet inte riktigt vad jag gillat plexiglasen man kan skydda väggen med.. Här kunde ju Whisper kaklen användas iofs ifall de inte täcker golvet. Hjälp! Så många beslut! 

Inte för att det är bråttom ännu men tankarna rullar. Och kaklen vill jag beställa småningom eftersom väntetiden är uppe i ett par månader minst. Snopet att ha bygget att stå stilla ifall inte kaklen finns då det väl gäller.

Här följer bildkavalkad på kök med rätt känsla.






Bilderna hittar du här, här, här, här och här.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi har karkaistulasi (svenska?) som skydd på tapeten i köket. Bästa beslutet! Lätt att hålla rent. Har kakel bakom spisen å fogarna e redan så smutsiga där av allt fett. Som tur lyser inte solen in i vår kök på glasen, kan nog hända att de skulle se smutsiga ut då... Lycka till med allt! Många beslut. Lina

Lotta sa...

Ja väääldigt många beslut, pust! Men bra att fundera noga och länge. Lite tråkigt ifall man tröttnar genast eller gör andra felbeslut.
Vår spis kommer på en köksö så får se hur vi löser skvättandet där..